Entrevista a Pere Marqués, director del GRUP DIM-EDU
Pere Marqués, creador i director del GRUP DIM-EDU (Didàctica,Innovació,Multimèdia) http://dimglobal.ning.com organitza des de fa més d'una dècada, les Jornades d'innovació Educativa amb els Centres Educatius que participen d'aquesta metodologia innovadora.
Com transformar l'educació en temps de pandèmia?
Com garantir que els estudiants assoleixin els coneixements corresponents a la seva etapa educativa?
En primer lloc hem d'acceptar que en aquest marc de formació híbrida (períodes presencials i períodes a casa) els estudiants enguany aprendran menys del que haurien après en condicions normals (a tots ens manca experiència i recursos per a optimitzar els processos d'ensenyament i aprenentatge en aquest nou context formatiu tan ple de restriccions (espai, temps, interaccions, canals comunicatius...)
Dit això, la prioritat és garantir els aprenentatges bàsics i essencials a tots. I per fer-ho el primer pas és revisar el currículum i identificar quins són aquests aprenentatges (conceptuals, competencials, valors...) essencials de cada assignatura i curs.
I a partir d'aquí, començar i focalitzar aquests aprenentatges, i aprofitar els períodes presencials per a treballar els objectius més complexos o difícils de treballar a casa amb els suports on-line. També és fonamental un bon seguiment i tutoria. A http://peremarques.blogspot. com/ podeu veure més orientacions.
Com fer l'avaluació? Pot servir el model de Curriculum bimodal?
L'avaluació formativa de les activitats dels estudiants ens permetran fer un bon seguiment i tractar la diversitat de necessitats educatives que tindran els nostres alumnes.
L'avaluació bimodal, que permet als estudiants utilitzar fonts d'informació (apunts, llibres...) quan fan activitats competencials és la que correspon fer a l'Era Internet, i més ara que ens veiem en la necessitat de potenciar l'autonomia en els aprenentatges dels estudiants. Si els alumnes saben fer tasques que els hi encarreguem en un temps raonable, encara que sigui consultant apunts, anem bé. A més a més proposarem activitats per tal de que adquireixin/memoritzin vocabulari.
Si hi hagués confinament, com assegurar la participació de tots els estudiants on-line?
No ho podem assegurar, però sí procurar que es donin les condicions per aconseguir-ho, i actuar segons calgui quan identifiquem alumnes que no treballin.
El primer que hem de fer és assegurar que tots tenen les eines necessàries per a estudiar a casa; dispositiu digital, Internet, lloc on estudiar, tècniques d'estudi...
Creus que seria convenient treballar en grups de 10 estudiants, encara que fos a dies alterns, per garantir la distància de metre i mig i, al mateix temps, mantenir la integració social i la socialització?
Si la pandèmia es manté mig controlada i les mesures sanitàries ho permeten, sí. Penso seria al millor solució. Novament aquí http://peremarques.blogspot. com/ podeu veure les dificultats que això suposaria, i algunes orientacions per a fer-ho.
Es podria millorar la metodologia a través de plataformes digitals?
En aquesta etapa de formació híbrida, les plataformes virtuals són imprescindibles. Ens proporcionen canals de comunicació i espais de treball individuals i grupals quan estudiants i professors no podem reunir-nos a l'escola.
Com haurien de treballar els equips docents per convertir "les dificultats en possibilitats" con deia Paulo Freire?
La competència i el lideratge dels equips directius són essencials. Els centres han d'assegurar la competència en didàctica digital del seu professorat i els hi han de proporcionar suport "just in time" quan es trobin amb problemes que vegin difícils de resoldre. La coordinació i col·laboració dels equips docents serà la millor manera de reduir els problemes i entre tots afrontar-los de la millor manera possible.
Una entrevista molt interessant per part de l'entrevistadora i de l'entrevistat.
ResponElimina